Digital: Leda utan att vara chef
Har du en roll eller tjänst där du behöver vägleda och coacha andra? Blir du tilldelad arbetsuppgifter som du förväntas lösa i samråd och tillsammans med dina kollegor? I dagens organisationer är det inte bara chefer med formella ansvar som leder arbeten utan många gånger är det även personer med informella ansvar. Utan ett formellt ansvar behöver du bli bättre på att först leda dig själv och sedan andra. Vi ger dig verktygen i att både leda och att skapa en positiv miljö som gynnar både dig och din organisation!

Värdefulla dagar för dig som leder andra, oavsett om du har arbetat länge eller är ny i denna roll. Här får du som individ tid att stanna upp från den hektiska vardagen och reflektera över hur stor påverkan du har på gruppen och gruppen på dig samt få insikter i hur du kan vara en tydlig ledare och skapa ett gynnsamt arbetsklimat så att dina kollegor i ännu större grad vill ta ansvar och vara med och bidra!
Ur innehållet
Leda dig själv och andra
- Varför gör jag det jag gör? – om påverkan & reaktioner
- Att komma ur låsningar & inte alltid behöva ha rätt!
- Att skilja på fakta och egna tolkningar
- Medvetet och omedvetet i hjärnan styr dina beslut
Viktiga grunder i kommunikation
- Kroppsspråkets betydelse
- Vad är det vi som människor uppskattar i ett ledarskap?
- Vilka signaler skickar du ut och förutsägbara responser vi förändring
- Vikten av tydliga gränser och respekt
- Det unika WHY-tänket som skapar engagemang och får med andra
Beteendestilar
- Verktyg för beteendestilar och att förstå beteenden
- Så känner du igen de olika stilarna
- Hur du praktiskt kan bemöta de olika stilarna
- Att leda och påverka varje stil
Gruppdynamik
- Förutsägbart om grupper
- Vad kan få en grupp i gungning?
- Så får du en grupp att ro i samma takt!
Coachande förhållningssätt
- Vad är nyckeln till framgångsrik coaching?
- Grundvärderingar och coachade samtal
- GROW-coachmodellen för att skapa driv framåt
Den värdefulla och utvecklande feedbacken
- Strävan till ständig utveckling - sorterad feedback
- Varför tvekar vi? Syftet med feedback
- Checklista för rak och sorterad feedback
- Tips för att skapa ett gynnsamt samtalsklimat för feedback
Utbildningsmål
Efter avslutad utbildning ska du ha fått förståelse för hur ditt beteende påverkar grupper och hur grupper påverkar dig, om hur du bemöter varje individs olikheter och hur du genom konkreta verktyg och modeller skapar ett gynnsamt arbetsklimat.
Omfattning & tider
2 dagar
Kursen varvar teori med praktiska övningar och reflektion.
Dag 1: 09:00 - 15:00
Dag 2: 09:00 - 15:00
Kursdatum
2 dagar, 09:00 - 15:00
Kursbetyg
Genomsnittsbetyg
Översikt

Är ni 4 eller fler från samma organisation?
Ta kontakt med oss för att höra om grupprabatter. Maila oss här

Läs mer om hur våra digitala utbildningar går till
Vanliga frågor
Kurslokaler
Information om kurslokal och hålltider läggs ut på respektive kurssida ca 2 veckor före kursstart. Våra kurslokaler ligger alltid centralt med goda förbindelser till kollektivtrafik.
Förhinder
Vid eventuella förhinder kan platsen överlåtas till en kollega från samma organisation, alternativt byta till ett annat kurstillfälle eller erhålla ett värdebevis som motsvarar kursavgiften. Anmäl din frånvaro via formuläret
Betalningsvillkor
Fakturan skickas som e-faktura innan kursstart. Moms tillkommer på alla priser och gäller med reservation för eventuella prisändringar eller felskrivningar. Erbjudanden och rabatter kan inte kombineras
Bekräftelse
En bekräftelse på din bokning skickas snarast möjligt. Har du inte fått någon bekräftelse från oss inom 7 dagar, vänligen kontakta oss via mail