Digital: Bemöta rättshaveristiskt beteende
Vi som arbetar inom den offentliga sektorn möter ibland medborgare, klienter, omsorgstagare och anhöriga som på ett destruktivt sätt försöker driver sin egen sak och vägrar acceptera beslut eller andra obevekliga omständigheter. I vardagligt tal kallar vi dem för ”rättshaverister”. Bemötande och kontakt upplevs ofta som besvärlig då det är svårt att etablera en fungerande relation till dessa personer. Inte sällan blir personen också hotfull och utagerande.

Ett rättshaveristiskt beteende kan yttra sig som återkommande anklagelser, stark misstänksamhet, ständiga brev och telefonsamtal, många överklaganden eller orimliga krav. Detta ställer höga krav på oss att kunna hantera svåra situationer och samtal professionellt med ett gott bemötande. Denna utbildningen handlar om hur det rättshaveristiska beteendet utvecklas och råd kring hur man bemöter beteendet.
Ur innehållet
Introduktion – rättshaverister & rättshaveristiskt beteende
- Från funktionellt klagande till dysfunktionell rättshaverism
- Vem beter sig rättshaveristiskt?
- Mentalisering
Att känna igen det rättshaveristiska beteendet
- Hos oss själv och andra
- Kriterier för ett rättshaveristiskt beteende
- Olika sätt som det rättshaveristiska beteendet visar sig på
Psykologiska faktorer bakom rättshaveristiskt beteende
- Diagnoser och tillstånd som kan driva rättshaveristiskt beteende
- Hur kan ändra anpassa vårt bemötande mot den andre
- Faktorer som försvårar samarbete
Verktygslådan för samtal
- Allmänna råd och tumregler
- Vikten av dokumentation
- Validering och mentalisering
- Lågaffektivt bemötande
Hur hanterar vi möten, mail och telefonsamtal?
- Att sätta spelreglerna för vår kontakt
- Bemötande måste vara konsekvent
- Vad ska man tänka på i mail och telefonsamtal
Sammanfattning av dagen
- Att förstå det rättshaveristiska beteendet
- Ta hand om dig själv
- Nya vägar framåt
Utbildningsmål
Målet med utbildningen är att du ska ha fått förståelse för hur det rättshaveristiska beteendet utvecklas, vilka psykologiska faktorer som kan driva beteendet och hur man kan anpassa sitt bemötande. Du ska även få med dig hjälpsamma verktyg för att kunna ge ett korrekt bemötande och inte riskera att långdragna ärenden expanderar och hindrar ditt övriga arbete.
Omfattning & tider
1 dag
Kursen varvar teori med gruppdiskussioner och reflektion.
09:30 - 15:00
Kursdatum
1 dag, 09:30 - 15:00
Kursbetyg
Genomsnittsbetyg
Översikt

Är ni 4 eller fler från samma organisation?
Ta kontakt med oss för att höra om grupprabatter. Maila oss här

Läs mer om hur våra digitala utbildningar går till
Vanliga frågor
Kurslokaler
Information om kurslokal och hålltider läggs ut på respektive kurssida ca 2 veckor före kursstart. Våra kurslokaler ligger alltid centralt med goda förbindelser till kollektivtrafik.
Förhinder
Vid eventuella förhinder kan platsen överlåtas till en kollega från samma organisation, alternativt byta till ett annat kurstillfälle eller erhålla ett värdebevis som motsvarar kursavgiften. Anmäl din frånvaro via formuläret
Betalningsvillkor
Fakturan skickas som e-faktura innan kursstart. Moms tillkommer på alla priser och gäller med reservation för eventuella prisändringar eller felskrivningar. Erbjudanden och rabatter kan inte kombineras
Bekräftelse
En bekräftelse på din bokning skickas snarast möjligt. Har du inte fått någon bekräftelse från oss inom 7 dagar, vänligen kontakta oss via mail